zondag 5 oktober 2014

Koude zondag

Vandaag was het een koude en sombere dag, vorige week zondag was het nog erg zonnig en warm maar vandaag niet. Het was zwaar bewolkt en in de ochtend miezerde het af en toe. Gelukkig werd het halverwege de middag nog wel droog en ben ik een fietstocht in de buurt gaan maken. Mijn fietsronde duurde 1 uur en was 14 km lang.
Ik was richting de Jezuietenwaay gegaan en vanaf daar via het buitengebied van Groessen weer terug gefietst. Bijna aan het eind van de rit had ik ook last van koude voeten; niet zo raar als de temperatuur amper 14 of 15 graden is, met een koude noordenwind erbij.

Vorige week had ik al een paar dunne handschoenen gekocht omdat ik op de woensdagochtend vrij vroeg naar Pannerden fiets. En de afgelopen woensdag begon erg mistig, dus ik had ze wel nodig. De dunne handschoenen heb ik op de dinsdagmiddag gekocht en op de woensdagochtend voor de 1e keer aangehad. Vanmiddag wilde ik ze ook weer aandoen en toen kwam ik erachter dat ik er inmiddels 1 kwijt ben. Dus moet ik deze week maar weer een paar van die dunne handschoenen kopen; het liefst dezelfde in het zwart dan heb ik in ieder geval een reserve.

Onderweg zag het er toch wel troosteloos uit, alhoewel het gras nog mooi groen is. De koeien en schapen zijn nog steeds in de weilanden. Bij mij in de buurt zijn veel maisvelden al gerooid maar in de buurt van Groessen zag ik op verschillende plekken dat de mais nog op het land staat. Verder zag ik velden met prei, boerenkool, uien en winterpeen.

Afgelopen woensdag zag ik in de waterplassen bij Pannerden een paar witte reigers maar tijdens de fietstocht van vandaag zag ik alleen maar grijze reigers. Ik zag er een, blijkbaar nog een jonge reiger, die in de lucht aan het spelen was met een paar jonge kraaien. Een eind verderop maakten een paar Vlaamse Gaaien een hoop kabaal en het viel me op dat hun geluid wel iets weg heeft van het geluid die eksters produceren.
Er waren ook veel bruine kolganzen te zien en ze zaten deze keer niet in het gras maar in grote getale op de lege maisvelden. Een groep spreeuwen zag ik in de buurt van de hoogspanningsmasten in de weilanden aan de Leuvensedijk. In het water van de Jezuietenwaay zag ik kleine meeuwen, ganzen, eenden (of een soort dat daar op lijkt), een paar aalscholvers en een aantal waterhoentjes.
Toen ik weer op de terugweg was, zag ik een eindje voor me een fazant de weg oversteken en weer verdwijnen in het struikgewas bij een weiland. En ik zag zelfs in het gras aan de rand van een weiland nog een aantal klaprozen staan. Een leuke verrassing want die bloeitijd is toch al geruime tijd voorbij.

Geen opmerkingen: