maandag 20 oktober 2014

Nattigheid

Mijn fietsronde gistermiddag was een rondje en 2 keer oversteken met een pontje. Het was een zonnige zondagmiddag en de temperatuur was 20-22 graden. Er stond wel een stevige zuidwesten wind en er was omslag van het weer voorspeld. Toen ik vertrok was er al meer opkomende bewolking en de zon verdween al af en toe.
Ik wilde vanmiddag via Huissen met de pont de Rijn oversteken en dan aan de andere kant weer over de dijk naar Doornenburg en hier weer met de pont oversteken naar Pannerden. Dit is ongeveer 30 km volgens de website 'planjeroute'.

Het eerste deel ging richting de Jezuieten waay en zag ik ergens in een weiland een ooievaar tussen de Natuurkoeien lopen. Deze was blijkbaar niet mee gegaan met de grote groep die naar het zuiden vertrokken is. Voorbij de Jezuieten waay kwam ik aan in Loo en hier ligt ook een 'waay', met de naam: Waay van Boerboom. Bij deze waterplas stond een informatiebord en deze gaf aan: dat in de streek De Liemers de waterplassen in het Rijnstrangengebied 'waay' genoemd worden terwijl in andere streken dit soort waterplassen een 'wiel' of 'kolk' genoemd worden. Het is een waterplas dat is overgebleven na een vroegere dijkdoorbraak. (vroeger is ergens in de 15e tot 17e eeuw)

Vanaf Loo was het nog maar 4 km fietsen naar Huissen en op een gegeven ogenblik zag ik de Rijn, zoals ik het ken van de tijd dat ik nog in Arnhem woonde. Nadat ik met de pont was overgestoken, ben ik op de Stadsdam in Huissen op een bankje gaan zitten om uit te rusten. Ik had een uur gefietst en steeds de harde wind schuin voor mij gehad.
Bij de bank waar ik wilde gaan zitten, zat een oude man in een scootmobiel en ik raakte met hem aan de praat. De man genoot van het bekijken van de vele auto`s, motoren en fietsers. Dit punt is een driesprong waar veel verkeer langs komt dat van de pont af komt en er ook naar toe gaat.

Na bijna een half uur ging ik weer verder op de fiets en toen ik op een gegeven moment achterom keek, zag ik in de verte een donkere lucht hangen. Op deze dijk werd ik door veel groepen motorrijders gepasseerd en veel motoren maakte een hoop herrie. Ik was blij dat ik even later van deze dijk af kon om over een fietspad te gaan dat dichter langs de Rijn loopt. Het is een weg die in zeer slechte staat verkeerd maar waar toch een fietsknooppuntroute overheen gaat. Er rijdt hier landbouwverkeer overheen en verkeer dat naar een kleine plezierjachtwerf moet.
De fietsroute gaat op een bepaald moment over in een erg smal pad dat achter de werf langs gaat en dan wordt het smalle pad weer een weg. Hier staat een kleine steenfabriek.
Tussen de bomen doorkijkend had ik een mooi uitzicht over de Rijn. Ik ben op deze rustige weg een aantal keren afgestapt om van de donkere lucht achter mij een foto te maken.

Op een gegeven ogenblik kwam ik toch weer op de Rijndijk terecht, de dijkweg waar al het gemotoriseerde verkeer ook overheen raced. Gelukkig was het niet zo heel ver meer voordat ik bij de pont van Doornenburg was. Toen ik hier aankwam, begon het iets te regenen en nadat ik met de pont aan de overkant was (Pannerden) begon het erg hard te regenen. Ik had wel een regenbroek bij me en een dunne windjack, deze had ik al eerder aangetrokken. Helaas was deze jas niet waterdicht en ik ben toch maar gaan schuilen onder een boom, dan bleven mijn schoenen ook nog redelijk droog. Na een korte stop leek het weer droger te worden en stapte ik weer op de fiets, maar pech voor mij: het begon weer hard te regenen en ik kon geen schuilplek meer vinden. Dus werd ik toch nog behoorlijk nat. De mouwen van mijn windjack lekten al gauw door en de nattigheid gaf mij een vervelend en pijnlijk gevoel op mijn armen.
Toen ik op de dijk naar Oud Zevenaar fietste, zag ik achter mij al weer een donkere lucht aankomen. Nadat ik hier weer een foto van gemaakt had, ben ik in een hoog tempo naar huis gefietst. Ik was al bijna een half uur thuis toen de bui losbarstte.

Hieronder staan een aantal foto`s van de verschillende luchten:










Geen opmerkingen: