maandag 6 oktober 2014

Zakdoekje leggen

Rond het middaguur brak de zon voorzichtig door, alhoewel het regelmatig weer dicht trok en het er dan weer somber uitzag. Aan het eind van de middag besloot ik om naar het bos in Beek te gaan. In het begin van de wandeling was het nog wel zonnig maar de lucht trok jammer genoeg snel dicht. Vergeleken met het weer van gisteren voelde het vandaag een stuk zachter aan.

Ik koos voor de blauwe route van 4 km en na korte tijd zag ik de eerste paddenstoelen al staan. Fototoestel had ik bij me en ik heb er weer een behoorlijk aantal op de foto gezet. Ik zag vanmiddag voor het eerst in dit seizoen de sponszwam, een oranje schijf tegen een omgevallen boomstam en een grote Heksenboter. (soort slijmzwam) Verder rook en zag ik een aantal stinkzwammen.

Tijdens de hele wandeling zag ik regelmatig papieren zakdoekjes op de grond liggen, sommigen aan de rand van het wandelpad en anderen verder van het pad af. Een keer dacht ik dat het een witte paddenstoel was omdat die zo verfrommeld in elkaar lag, maar het bleek dat het door de nattigheid kwam.
De reden dat er her en der zakdoekjes liggen, zal voor de meeste vrouwelijke meelezers van dit blog, wel bekend zijn. Omdat ik al een tijdlang 'hoge nood' had, heb ik dus ook ergens een zakdoekje achtergelaten.
Wat mij ook opviel was dat zo goed als alle varens bruin waren geworden en op een stuk van mijn wandelroute was dat erg mooi te zien. Er stonden heel veel sparren met daaronder heel veel bruine varens.

Mijn wandeling duurde bijna 1½ uur en ik heb een keer heel even op een bank gezeten om een appel op te eten. Nadat de appel op was, zag ik op mijn klokje van mijn GSM dat het bijna 17.30 uur was. Het begon al licht te schemeren; gelukkig liep ik al bijna aan de rand van het bos en was ik 15 minuten later bij mijn auto.

Hieronder een paar nieuwe paddenstoelenfoto`s en een van de bruine varens.




De Heksenboter



Sponszwam










Geen opmerkingen: