donderdag 16 oktober 2014

Gelderse Waard

Gisterenmiddag en vanmiddag ben ik gaan wandelen naar de Gelderse Waard. Dit is een zijweg van de dijk die naar een paar boerderijen gaat en waar aan beide kanten een natuurgebied ligt.
Ik ben op de heenweg boven op de dijk blijven lopen omdat ik dan tenminste aan een stuk door blijf lopen. Na ongeveer 15 minuten lopen kom ik in de 1e bocht van de Gelderse Waard en daar staat een bank. Vanaf hier heb je een mooi weids uitzicht over het akkerland en aan de linkerkant zie je een tussendijk liggen. Dit is het natuurstiltegebied De Twickel; deze is afgesloten voor wandelaars.
Ik ging op de bank zitten en meteen zag ik in het gras 2 gelige paddenstoelen staan met een zeer dunne steel. Deze had ik nog niet eerder gezien, dus er werd een foto van gemaakt. Vervolgens zag ik dat de akker weer was begroeid met groene beplanting, hier had voorheen de tarwe gestaan. Wat er nu groeit..... ik zou het niet weten; misschien wortelen?

Ik heb niet langer dan 10 minuten op de bank gezeten en ik ben via het wandelpad onder aan de dijk terug gelopen. Onderweg nog een aantal foto`s gemaakt van wat kleine bloemen. Dit deed ik omdat ik aan het oefenen ben met mijn nieuwe fotocamera. Ik ben stap voor stap de verschillende standen aan het uit proberen. Nu probeer ik het onderwerp scherp te fotograferen met of een wazige of juist een scherpe achtergrond en dan let ik op de belichting. Terwijl ik bezig was, raakte ik een paar keer een brandnetel aan en dat was niet fijn.
Iets verderop kwam ik bij het pad dat naar de bovenkant van de dijk gaat en zag ik een groepje Geschubde Inktzwammen bij elkaar staan. Deze stonden zo mooi bij elkaar en waren nog helemaal gaaf en ik wilde deze ook op de foto zetten. Terwijl ik bezig was om een aantal lastige grassprieten weg te trekken, merkte ik dat mijn vingers onder de inkt kwamen te zitten. Tsja, het heet niet voor niets 'inktwammen'.

Vanmiddag heb ik weer dezelfde route gelopen omdat ik de gelige paddenstoel bij het bankje aan de Gelderse Waard nog een keer op de foto wilde zetten. Een paddenstoel zat gisteren nog helemaal dicht en die wilde ik graag weer zien. Jammer voor mij maar die was alweer bijna uitgebloeid; deze bloeien dus amper 1 dag.
Deze keer ging ik via de bovenkant van de dijk terug omdat het nogal veel geregend had en ik mijn sportschoenen droog en schoon wilde houden. Opeens zag en hoorde ik 2 fazanten. Het geluid dat deze vogels maken, hoorde ik gisteren ook al, alleen zag ik toen niets. Nu had ik geluk en zag ik ze een aantal keren opvliegen en een eind verder weer het gras ingaan.

Zie hieronder het nieuw aangeplante groente en 2 paddenstoelen











Geen opmerkingen: