zondag 21 september 2014

Noordelijk deel van de Veluwe

Gisteren zijn Ibo en ik weer gaan fietsen; de fiets hadden we in de trein meegenomen naar Nunspeet. De route ging deze keer over het noordelijke deel van de Veluwe: vanaf Nunspeet richting Vierhouten, Elspeet, Emst, Epe en via Vierhouten weer terug naar Nunspeet. Totaal 40 km.
Het 1e nummerbord van het fietsknooppuntnetwerk vonden we al snel en nadat we een koffie / theepauze hadden gehouden vertrokken we.
Het weer was zacht en aangenaam nadat het in de ochtend nog grotendeels mistig en miezerig was. De zon kwam aan het eind van de ochtend goed door en er was niet veel wind. De weersvoorspelling had aangegeven dat er in de middag kans was op een regenbui met onweer.

In het begin van de route hadden we niet zo goed opgelet en na een aantal kilometers eindigde het fietspad bij een groot recreatieplas. Hier in deze buurt zagen we geen fietsnummerborden meer en we zijn toen maar weer terug gefietst. We moesten een aantal km terug en vonden toen het goede nummer weer. Het bleek dat we op de splitsing niet goed gekeken hadden omdat we op dat moment met elkaar aan het praten waren.

We gingen door een bosrijke omgeving en het duurde niet al te lang voordat ik de eerste paddenstoelen zag. Opeens zag ik op een lage boomstronk kleine oranje bolletjes en stapte ik voor de 1e keer van mijn fiets af om ze te fotograferen. Ze waren zo klein dat Ibo ze niet meteen kon vinden toen ik hem erop wees.
Ik had me voorgenomen om alleen maar af te stappen bij paddenstoelen die ik nog niet eerder had gefotografeerd. Anders zou ik veel te vaak van de fiets stappen en dan duurt de fietstocht wel erg lang.
Ook op de Veluwe zagen we mooie heidevelden, die inmiddels in de laatste bloeifase zijn. Eigenlijk hadden we hier 2 weken eerder moeten zijn; hier zijn de heidegebieden veel groter dan in Drenthe. Dus onthouden voor volgend jaar; het is zeer de moeite waard om hier nog een keer terug te komen.
Verder zagen we onderweg weer heideschapen; ze liepen tussen de heideplanten rond in een gebied dat was afgezet met verplaatsbare afzetting. De schaapsherder was nergens te zien.

Toen we halverwege de middag in de buurt van Elspeet waren, hoorden we al gerommel in de lucht die inmiddels behoorlijk dicht getrokken was. In eerste instantie bleef het nog droog met af en toe wat gerommel. Echter toen wij net in het centrum van Elspeet reden, begon het te regenen. Wij waren al van plan om in deze plaats een theepauze te nemen en gelukkig zaten we net op tijd op een overdekt terras toen de bui goed los barstte. Na ongeveer 3 kwartier konden we weer verder, het was weer droog geworden.

De route bleef doorgaan in afwisselend bos- en heidegebied en ik heb in de bossen rondom Elspeet verschillende keren paddenstoelen gefotografeerd die ik nog niet eerder had gezien.
Op het laatste stuk van de route moesten we wel flink door blijven fietsen want door de bewolking werd het al wat schemeriger in het bos. De laatste keer dat ik afstapte in het bos was toen ik weer iets in de kleur oranje op de grond zag liggen. Ik stapte van de fiets af en liep er naar toe; nadat ik erboven stond, bleek het een sinaasappel te zijn. Er lagen op enige afstand van elkaar 2 hele sinaasappels; tja dat kan natuurlijk ook nog.

Nadat we zeker 10 km aan een stuk door hadden gefietst, kwamen we bij een provinciale weg uit die was afgesloten wegens wegwerkzaamheden. (asfalteren) De fietspaden die aan beide kanten van de weg lagen, waren ook net voorzien van een nieuwe laag asfalt. Er stond een bord dat we nog niet aan de andere kant mochten fietsen omdat dat deel nog niet klaar was. Vervolgens zagen wij op het fietsnummerbord dat er op het nummer dat wij moesten volgen een wijziging was aangebracht. Wij moesten aan de verkeerde kant van de afgesloten weg de route vervolgen. Dit had tot gevolg dat we voor de 2e keer een fietsknooppuntnummer misten. Het 1e nummer dat we tegenkwamen, was niet het nummer dat wij moesten hebben. We waren het spoor bijster!
Gelukkig had ik al op de ANWB-wegwijzerborden de plaats Nunspeet zien staan en we zijn dus maar langs deze 'stille weg' doorgefietst naar Nunspeet.
In Nunspeet fietsten we nog door een mooie woonwijk met royale woningen, zowel nieuwbouw als woningen in oude stijl.

Tegen 17.45 uur waren we weer terug bij het NS station van Nunspeet en zijn we nog een pannenkoek gaan eten in het pannenkoekenrestaurant dat daar vlakbij ligt.
Bij thuiskomst had ik 45 km op de fietsteller staan.

Hieronder enkele foto`s:





















Geen opmerkingen: