donderdag 1 mei 2014

Vlinders fotograferen

Gistermiddag heerlijk in de zon gewandeld, eerst over de dijk en terug via de onderkant. 
Toen ik aan de onderkant van de dijk liep, zag ik een vlinder die wit van kleur was mét een oranje rand aan het uiteinde van de vleugels.(Oranjetipje)
Toevallig vertelde een kennis van mij dat hij vorige week deze vlindersoort had gefotografeerd. Hij was in de vroege ochtend op 2e Paasdag, naar een gebied gegaan waar hij ze op de foto had gezet. Deze vlinders zijn het beste te fotograferen als ze op de zon moeten wachten omdat hun vleugels eerst moeten drogen voordat ze weg kunnen vliegen. Alleen had die kennis de pech dat er op 2e Paasdag géén zon was. Toch had hij er een op de foto gezet, op het moment dat de zon heel even een poging deed om tevoorschijn te komen. Het was een erg mooie foto geworden. (zie de 2e foto)

Toen die vlinder mij tegemoet vloog en mij passeerde, herkende ik de vlinder. Ik had hem zelf nog nooit eerder gezien en het was bijzonder dat ik hem onder aan de dijk tegen kwam. Helaas zijn vliegende vlinders erg moeilijk om te fotograferen.

Even later zag ik een andere vlinder, deze ging op de grond zitten en vloog meerdere keren weg om vervolgens toch weer terug te keren. Uiteindelijk lukte het mij om hem te fotograferen met de vleugels open gespreid. 








Geen opmerkingen: