maandag 26 mei 2014

Strandwandeling en een fietstocht

Ik ben net terug van een avondwandeling en die is na een natte maandagmiddag gelukkig droog gebleven. Ik was er vandaag nog niet uit geweest na een actief weekend.
Afgelopen zaterdag ben ik, samen met Ibo, naar het strand in Zandvoort gegaan. Dankzij de NS aktie van een gratis meereiskaartje kon ik deze reis maken. Anders is het te duur om naar zee te gaan.
We waren al vroeg bij het strand en het was nog fris en bewolkt. Hierdoor waren er in de ochtend nog ziet zo veel mensen op het strand. Wij ook niet want wij zijn eerst het centrum van Zandvoort ingelopen om te kijken of we een fiets zouden gaan huren. Na een kleine miezerbui zijn we begonnen met een bezoek aan het Strandjuttersmuseum. Hierna zouden we wel zien of we nog een fietstocht rondom Zandvoort zouden gaan maken. Later in de middag besloten we om niet meer te gaan fietsen omdat het behoorlijk hard waaide.
Na het bezoek in het museum zijn we over de boulevard gelopen en vervolgens het strand opgegaan. In de middag kwam gelukkig de zon vaker te voorschijn. Op het strand zagen we behoorlijk veel kwallen liggen; er zaten behoorlijk grote exemplaren bij. Ik heb ze gefotografeerd, alleen maar om te zien of ze goed op de foto zouden komen.

Op zondag stond er een fietsexcursie op het programma, georganiseerd door het toeristencentrum van Rijnwaarden 'het Gelders Eiland' en Ibo was er ook weer bij.
We zouden met een fietspont naar het Duitse plaatsje Schenkenschans gaan. Om 11.45 uur zou de fietspont vertrekken vanaf de Europakade in Tolkamer. Dit betekende dat we rond 10.30 uur vanaf mijn huis moesten vertrekken om ruim op tijd daar te zijn.
Onderweg zijn we een paar keer gestopt om naar iets leuks te kijken, o.a. actieve jonge paarden en jonge ganzen die in de weilanden langs de uiterwaarden liepen te grazen.

In Schenkenschans kregen we een rondleiding van een Duitse dame die zich had verkleed als een boerin, compleet met een kleine kar waarop een paar melkbussen stonden en een melkkrukje en nog wat gebruiksartikelen. De vrouw vertelde, in het Duits, over de geschiedenis van het kleine plaatsje en ze deed dat op een erg leuke manier. Een paar Nederlanders speelden toch een belangrijke rol in de Duits-Nederlandse handelsgeschiedenis.

Na afloop gingen we met een pontje weer terug naar de andere kant van het Vossengat en ging de fietstocht naar Millingen a.d. Rijn.
Vervolgens gingen we hier weer met een pont over en kwamen we bij Pannerden uit. Vanaf hier zijn we weer richting Zevenaar gaan fietsen.
Toen we de bebouwde kom van Pannerden uit waren en we weer richting de dijk fietsten, zagen we in een weiland een aantal beesten die ik nog niet eerder in deze streek gezien had. Ik heb hier in De Liemers toch al een heleboel 'vreemde beesten' gezien. Wat zagen wij?
Een zebra en een drietal lama`s, verder liepen er in die wei nog paarden, veulens of shetlandpony`s. (de afstand was te groot om dat goed te kunnen zien) Achteraan in dat weiland stond ook nog een ooievaarspaal waar een ooievaar opstond. Ik kon 2 jonge ooievaarkopjes zien.