zondag 8 februari 2015

Rondje Aerdt



Vanmiddag in de kou een rondje gaan fietsen. De zon scheen af en toe en de noordenwind was fris. Ik begon de ronde met de wind schuin voor, daarna van achteren en het laatste stuk had ik de wind weer schuin voor. 
Ik had vorig jaar deze rondrit al eens gemaakt, toevallig ook in de winter. Alleen fietste ik toen de route andersom. Het verschil met vorig jaar is dat ik toen de omgeving nog niet kende en nu wel. Dat maakt veel uit omdat ik er nu heel anders tegenaan kijk, ik herken bijvoorbeeld de verschillende kerktorens die ik in de verte zie. Het zijn de kerktorens van o.a. Aerdt, Herwen en Oud Zevenaar.
Het is trouwens wel toevallig dat ik hier weer in de koude wintermaanden fiets; het voornemen was om deze route in de warmere lente of zomer nog eens te herhalen.
Het is er niet van gekomen omdat ik veel andere fietstochten gemaakt heb.

Tijdens het fietsen zag ik veel ganzen in de weilanden gras eten en ik zag zelfs 2 ooievaars. Tevens zag ik enkele buizerds en volgens mij ook een havik. Het is erg moeilijk om het verschil te zien tussen die 2 vogelsoorten. Ik zag in ieder geval een grijs met witte roofvogel terwijl ik weet hoe een buizerd eruit ziet. Dus vandaar mijn gedachten dat de grijze roofvogel misschien een havik is. 

Op een gegeven moment kreeg ik het warm en ben ik even van de fiets gestapt om een pakje vruchtensap te drinken. Dit was nog steeds op de dijk tussen Aerdt en Herwen in, bij een weilandje tussen 2 woonhuizen in. Hier stonden 2 Shetlandpony`s in waarvan er 1 gedeeltelijk vast zat in een slap hangend elektriciteitsdraad dat als extra draad boven het prikkeldraad hing. Ik bleef er even naar kijken en wist niet wat ik zou kunnen doen om het beest te bevrijden. Aangezien er 2 woonhuizen waren, ging ik er vanuit dat de eigenaar wel in 1 van die 2 huizen zou wonen. Dus er zou snel genoeg iemand zijn die de pony zou kunnen helpen.

Ik was net op de helft toen ik een korte pauze nam en toen ik weer op de fiets stapte, sloeg ik al snel links af. Hierdoor merkte ik dat de wind weer schuin van voren kwam en dat ik zwaarder moest trappen. Van de eerder opgebouwde warmte had ik toen ook geen last meer van. In totaal heb ik 1 uur gefietst en er stond 14 km op de fietsteller.

Volgens mij zijn dit afbeeldingen van dezelfde roofvogels maar toch staat er een andere naam bij.
Deze heb ik gevonden bij Google-afbeeldingen.

Via Google afbeeldingen is dit een Sperwer-vrouwtje



En dit een havik volgens een andere Google foto



Ik zie geen verschil tussen de 2 bovenste foto`s


Hieronder is een Google-afbeelding van een Buizerd

Geen opmerkingen: