zaterdag 7 januari 2017

Flitswinter

Sinds woensdag 4 januari is het weer omgeslagen naar winterweer en er is een nieuw woord voor bedacht door de weermannen en weervrouwen van Meteoconsult. Als het maar paar dagen winterweer is dan noemen ze dat: 'flitswinter'.
Op 4 januari ging `s middags de wind om en kwam vanuit het noordwesten; hierdoor werd het in de loop van de dag steeds kouder. De grijze vochtige lucht verdween en het werd zonnig.

Op donderdag 5 januari was het ijzig koud en de zon scheen aan een overwegend blauwe hemel.
`S middags ging ik eerst fietsen en daarna wandelen met mijn oppashond Olivia.
Her en der waren de wegen glad en dat gold zeker voor de op - en afritten op de dijk, vooral in de bocht ter hoogte van het Breulymeer. Het was goed uitkijken en voorzichtig doen toen ik met mijn oppashond ging fietsen. De kleine en iets te zware ruwharige Teckel zit achterop in een fietsmand en ze weegt rond de 12 kg; dat gewicht voel ik goed als ze zich beweegt in de mand.

Mijn fietsrit ging over bijna 3 km lange dijk richting een boerderijwinkel om een paar dingen te kopen en daarna over dezelfde weg weer terug. Op de terugweg besloot ik niet meer door die gladde bocht heen te gaan maar net ervoor de afrit naar beneden te gaan. Ik wilde nog even rondom het Breulymeer gaan wandelen met Olivia en ik parkeerde mijn fiets bij het gebouw van de sterrenwacht Corealis. 
Ik was blij dat de grond inmiddels lichtelijk bevroren was want anders was het behoorlijk modderig geweest. Het wandeltempo lag erg laag en ik deed er bijna 25 minuten over om helemaal rond het meer te lopen.
Toch vind ik het knap dat Olivia nog de hele ronde kan lopen aangezien ze al een behoorlijke leeftijd heeft, te weten: 15 jaar en 3 maanden. Ze heeft problemen met 2 poten: 1 voorpoot waar ze wel eens door heen zakt en 1 van de achterpoten werkt ook niet altijd even goed meer. Af en toe bleef Olivia even staan om ergens aan te snuffelen maar de meeste tijd liep ze gestaag achter mij aan. 
Ik merkte dat ik het koud kreeg, de zon was inmiddels ondergegaan en het koelde nadien snel af. Mijn spieren bewogen niet voldoende en werden koud tijdens het lopen ondanks mijn goed isolerende winterjas die ik aanhad.

Op vrijdag 6 januari ging ik aan het eind van de middag weer de dijk op; de zon had de hele dag geschenen en ik zag vele bevroren waterplasjes op de dijk. Ik dacht dat ik te laat zou zijn voor de zonsondergang maar dat was niet zo. We zijn al weer 2 weken verder na de kortste dag op 21 december en de zon gaat nu bijna 15 minuten later onder. Het is om 17.00 uur al te merken dat het dan nog niet helemaal donker is. Dus ik had geluk en ik zag een mooie oranje /rode zon ondergaan; heb er weer een paar foto`s van gemaakt.

Ik besloot om deze keer langs de visvijvers te lopen en weer een foto te maken van de struik die aan de waterkant staat en waar geen blad meer aan zit maar wel vol zit met rode besjes. De zaterdag vóór Kerstmis had ik hier ook een foto van gemaakt, aan het eind van de middag bij een donker / somber licht. Nu wilde ik dezelfde foto en dan bij helder licht.
Er lag een dunne ijslaag op het water en halverwege het wandelpad zag ik aan de linkerkant, door de kale struiken heen, een eend in het ijs zitten. Het leek net alsof de eend vastgevroren was maar dat was gelukkig niet het geval. Toen ik dichterbij kwam omdat ik hem op de foto wilde zetten, kwam de eend in beweging en ging op het ijs staan. Even later ging hij toch weer in dat watergat zitten. Ik heb hierna de bewuste struik nog gefotografeerd en ik ben vervolgens naar huis gelopen. Het was koud en ik wilde weer terug naar mijn warme huiskamer.

Op zaterdag 7 januari was het de laatste dag van de flitswinter: ijzel en dooi kwamen eraan. Het was weer gedaan met het winterse weer; de regen en de ijzel begonnen het eerst in het westen van Nederland. Hierdoor had ik, wonend in het oosten van Nederland, nog een leuke verrassing: er lag een bescheiden laag sneeuw.
Ik heb nog even rondgelopen in de sneeuw, dus wel een leuk einde van de eerste flitswinter in 2017.
De temperatuur was en bleef in het oosten de hele dag rond het vriespunt hangen en de voorspelde ijzel en dooi kwamen pas in de loop van de avond opzetten. Hierdoor lag er zondagochtend nog steeds sneeuw.

Ondergaande zon


Bij een van de visvijvers


Eend in / op het ijs




de besjes




De sneeuw op zaterdag










Geen opmerkingen: