maandag 4 juni 2018

Appeltern

Zondagmiddag 3 juni een wandeling gemaakt in de tuinen van Appeltern. Dit is een park van ongeveer 22 hectare groot. Het bestaat uit o.a. voorbeelden van aangelegde tuinen en voorbeeldborders. Het park bestaat al 30 jaar en het bevat inmiddels veel meer dan tuinen alleen. Er zijn speciale thema`s zoals: de Nationale Vaste planten tuin, de Wilde Weelde Wereld, het Appeltern Tuinenfestival en het Ontdekkingseiland.
Daarnaast staan er regelmatig workshops en evenementen op de kalender: vandaag zondag 3 juni, was het thema: 'rariteiten in de tuin'.
In deze tijd van het jaar staat er ontzettend veel in bloei en dat maakt het extra leuk om hier te wandelen.






Het werd in de middag steeds zonniger en geleidelijk aan voelde ik het steeds warmer worden. (tot 24 graden) Het waaide iets en dat gaf nog wat verkoeling.
Mijn kledingkeuze was niet helemaal juist geweest en in de gedeelten van het park waar ik uit de wind liep, begon ik halverwege de middag behoorlijk te zweten.
Ik had deze keer wel een plattegrond van het park en ik zag dat er met verschillende kleuren werd gewerkt. Ik koos er voor om eerst de roze en de blauwe kleur te volgen. (tuinen & planten en tuinen & trends)
In het roze deel stonden de 'rariteiten' en uiteraard heb ik een aantal ervan op de foto gezet. Op het eind van dit onderdeel staat ook de 'protestboom' die geplaatst was vanwege het 25 jaar bestaan van het park. Het diende toen tevens als statement om de ogen te openen over de aanschaf van allerlei spullen en veel te weinig over 'groen'. In dit deel van het park zag ik o.a. een kunstwerk gemaakt door Herman van Veen.

Kunstwerk van Herman van Veen


Andere kunstwerken



In het blauwe deel zag ik verscholen tuinen en 'natuurlijke vijvers' afkomstig van het polderlandschap Maas&Waal. Ook zag ik veel aangelegde tuinvijvers met veel verschillende soorten waterplanten (o.a. bloeiende waterlelies) of vijvers die dienden als zwembad. Er was een tuin van A.Vogel waar ik veel geneeskrachtige kruiden in zag staan en een deel waar ik veel prachtig in bloei staande 'wilde bloemen' zag.
Toen ik langs de rand van het park liep, zag ik dat er als afscheiding een sloot lag en aan de andere kant van de sloot zag ik weilanden en een veld met in bloei staande koolzaadplanten. Een mooi gezicht: de gele bloemen tegen het groen van het gras. Hier liep ik tevens onder een bomenhaag en ik was blij dat ik even in de schaduw van de bomen kon lopen. In dit deel zag ik aangelegd tuinen met veel afvalhout of stukken boomstronken. En op een van de boomstammen zag ik een mooie oranje paddenstoel.





Na een pauze ben ik naar het oranje deel gegaan en ik liep onverwachts een Kabouterbos in; heel grappig om al die beelden van grote en kleine kabouters te zien. Ik kwam een heus kabouterhuisje tegen met een 'kaboutertuintje' waar kinderen konden spelen; ook hier zag ik paddenstoelen.



In het oranje deel zag ik vooral materiaalverschillen en constructies zoals: bestrating, tuinafscheidingen, waterornamenten, kunstgras en stapelmuren.
Hier liep ik ook weer tegen de rand van het park aan, ik liep langs een kanaal. Er stond een witte prieel met bovenop de punt een kleine roofvogel. Via een houten brug kunnen bezoekers oversteken naar het ontdekkingseiland. Toen ik langs de waterkant liep, zag ik in het water een watervogel op een nest broeden. Omdat ik er te dichtbij kwam, vloog het beest van schrik het water in en ik zag 1 ei in het nest liggen.




Aan de andere kant van de brug, het ontdekkingseiland, heb ik niet alles gezien omdat het bijna sluitingstijd was. Ik zag o.a. het bamboebos en op de terugweg naar de uitgang zag ik nog 'prairieborders'. Wat een benaming!
Het was 16.45 uur toen ik terug was; om 13.30 uur was ik de wandeling begonnen.

Nog een aantal foto`s







Geen opmerkingen: