maandag 9 mei 2016

Leiden - Hillegom

Vanwege mijn verjaardag op woensdag 4 mei, gingen Ibo en ik weer fietsen in de Bollenstreek. De bedoeling was een fietstocht vanuit Leiden naar Lisse te maken en hier een klein museum met de naam Zwarte tulp te bezoeken en dan verder fietsen naar Hillegom.
Het was goed fietsweer, zonnig en gelukkig minder koud dan op zondag 1 mei. Er stond een zwakke wind uit het zuidwesten en het zou ongeveer 16 graden worden.

De lengte van de fietsroute die ik had uitgezocht was 28 km. Halverwege de fietstocht kwamen we erachter dat er een aantal oversteken met een pont in de route zaten. Pech voor ons: de 2e pont bij het plaatsje Kaag en Braassem voer niet. De pont was alleen maar in de vaart tijdens de weekenden en op feestdagen. En 4 mei is géén feestdag. Ter plekke moesten we onze fietsroute aanpassen en een grote omweg maken om weer op onze uitgekozen route uit te komen.
Dan is het toch wel prettig dat er regelmatig een knooppunt is waar een paal staat met een plattegrond van de omgeving en men er te plekke een route op knooppunten kan uitstippelen. De lengte van mijn uitgezochte fietstocht werd nu een stuk langer, namelijk 48 km.

Om 10.30 uur kwam onze trein in Leiden aan en we vertrokken in de richting van Oegstgeest; hier zouden we pas onze 1e fietsknooppuntnummer vinden. Ergens buiten Oegstgeest zijn we op een bank gaan zitten, met uitzicht op de spoorbaan. Hier kwamen regelmatig treinen voorbij.
Het begin van de route was dezelfde als vorig jaar en waar we vorig jaar knooppuntnummer 77 niet konden vinden, lukte het dit jaar weer niet. We hebben iemand om hulp gevraagd en het bleek dat wij nog verder moesten fietsen tot aan aan de rand van Oegstgeest-noord.
Hierna kwamen we al vrij snel in Warmond en we fietsten lange tijd door een vlak en groen gebied met veel weilanden, sloten en kanalen erom heen, veel molens en we zagen regelmatig zeilmasten in de verte voorbij schuiven.

Door onze grote omweg hebben we lange tijd gefietst in de gemeente Haarlemmermeer. We zagen regelmatig vliegtuigen rondjes vliegen voordat ze op Schiphol konden landen. We kwamen door veel dorpen met totaal onbekende namen.
Onze lunchpauze hebben we genomen in het plaatsje Oude Ade. Het was bij een kleine winkel met verkoop van 'alles en nog wat' annex botenverhuur annex mini lunchroom. We zaten buiten op een houten vlonder, zeer dicht aan de waterkant en we kregen gratis een 2e kop thee aangeboden. Zeer gastvriendelijk was deze man.
Het was in dit dorp heerlijk rustig en we genoten van het kabbelende water, fluitende vogels, we zagen ook een aantal futen in het water zwemmen. Aan de andere kant van het water zagen we kleine huizen staan waarvan er 1 versierd was met een 'geboorte-versiering'. En aan de andere kant van de dorpsweg zagen we een bijzonder mooie kleine kerk. Zie hieronder

Na de lunchpauze fietsten we lange tijd langs een kanaal dat opviel door de vele stenen die langs de kant lagen. Ons fietspad lag aan de kant van de weilanden en we zagen regelmatig weidevogels. Het is broedtijd en we hadden het geluk dat we een kievit met een kuiken zagen lopen in het weiland. Ik heb er een foto van gemaakt, maar moeder kievit vond dat niet leuk.

Bij fietsknooppuntnummer 54 naar 55 kregen we moeite om nummer 55 te vinden. We zagen op het bord met de plattegrond dat de lijnen van de fietsroutes een eind verderop zich splitsen. Het was de bedoeling dat wij naar de andere kant van het kanaal moesten om verder te kunnen fietsen. Wij gingen onder het viaduct door en hoopten een eind verder op via een bruggetje te kunnen oversteken maar het bleek dat wij net vóór het viaduct rechtsaf hadden moeten slaan. Er stond hier geen bord met knooppunt 55 die ons de rechterkant op liet gaan; net voor de scherpe draai naar boven, zagen we het bord met nummer 55 pas staan.
Bovenop het viaduct was het erg druk en lawaaierig van het vele autoverkeer en ik was blij dat we aan de andere kant meteen weer naar beneden gingen en verder konden fietsen over een rustige landweg.
Niet veel later kwamen we eindelijk in de omgeving van Lisse aan en zagen we al vrij snel de eerste tulpenvelden.
Tulpenvelden

Het was inmiddels 15.30 uur toen we in Lisse waren en het lukte ons niet meteen om het museum te vinden. Het was 16.00 uur toen we in het museum waren, de theepauze moesten we maar later nemen. Gelukkig dat dit museum niet al te groot is want om 17.00 uur ging het dicht. Na 45 minuten waren we uitgekeken en hebben we nog een kwartier in de museumtuin kunnen zitten. Uit de wind was het lekker warm.

Hierna zijn Ibo en ik naar Hillegom gefietst, dit was nog zo`n 10 km. We hadden ons voorgenomen om eerst ergens te gaan eten voordat we met de trein naar huis zouden gaan. We zijn gaan eten bij restaurant De Soete Suikerbol.
Met een goed gevulde maag fietsten we de laatste kilometer naar het NS-station. Inmiddels was het bijna 20.00 uur en er werd omgeroepen dat alle treinen 2 minuten zouden stilstaan vanwege de Dodenherdenking. Onze trein kwam hierdoor met een vertraging van 5 minuten aan in Hillegom.
Gelukkig ging dit niet ten koste van onze overstaptijd in Amsterdam; de trein  naar Arnhem konden we nog net halen.
Al met al was het een leuke maar vermoeiende dag geweest.