dinsdag 19 april 2016

Wandelen met Boris op 16 april

Afgelopen weekend had ik een hond te logeren, Boris een Friese stabbij, 6 jaar oud. De hond ken ik nog uit de tijd dat ik in Arnhem woonde.
Deze omgeving was onbekend voor Boris en tijdens de wandelrondes had hij het druk met het opnemen van alle geuren. Toch kon ik goed doorlopen omdat ik een rolriem gebruikte met een lengte van 8 m.

Op zaterdagmiddag ben ik met Boris in de richting van het Breulymeer gaan wandelen en vervolgens de dijk opgegaan en boven op de dijk blijven lopen. We gingen ernaar toe via een binnendoorweg - zandpad langs een paar weilanden. In deze weilanden staan een stuk of 8 schapen en het was grappig om te zien dat alle schapen naar ons keken. Boris stak zijn neus in de lucht en schrok toen er een paar schapen naar het gaas toe kwamen lopen. Blijkbaar vond hij het maar niets en ik ben verder gelopen.
Wat wel weer leuk was: rennen door het hoge (gras) gewas. Ik weet niet wat het is, het is in ieder geval geen gewoon gras, misschien wel aardappelen of wortelbegroeiing. Door de lange lengte van de riem kon Boris er lekker doorheen rennen en hij hapte dan steeds van het gras. Het was een grappig gezicht. Dit deed hij meerdere malen, ook op andere plekken waar deze (gras) gewassen staan. Er staat namelijk geen omheining op deze landbouwgrond, dus de hond kan er vrij op.
Ter aanvulling geplaatst op 30 juni: ik weet inmiddels wat het gras/gewas is: tarwe.

De bazin had mij verteld dat Boris graag het water in gaat, dus ik wist dat ik goed moest opletten. Ondanks dat ik Boris aangelijnd hield, kon ik merken dat hij naar het water toe wilde. We liepen eerst langs de visvijver en hier is, gedeeltelijk, aan beide kanten van het wandelpad water. Vervolgens besloot ik om niet al te dicht langs het water van het Breulymeer te lopen. Ik ben op de weg blijven lopen en de dijk op gegaan. Boven op de dijk stak Boris zijn neus weer in de lucht om de geur van het water te ruiken.
Na 45 minuten was ik weer thuis en ben ik meteen op de fiets gestapt om met Boris naar de bibliotheek te gaan. Hij is gewend om naast de fiets te lopen en hij deed het prima. Ik paste mijn tempo aan zodat hij op zijn eigen tempo kon lopen. Zijn gemiddelde tempo lag op 8½ km p.u. en hij liep niet aan de riem te trekken. Hierna had hij in ieder geval genoeg beweging gehad; naar de bibliotheek heen en weer is bijna 5 km.

Boris actief in het opkomende graangewas





Geen opmerkingen: