maandag 23 maart 2015

Frisse wind

Gisterochtend ging ik al om half de deur uit om een wandeling te maken, richting de dijk. De zon scheen (nog) niet en er stond een matige noordoosten wind die koud aanvoelde.
Ik besloot om aan de onderkant van de dijk te gaan lopen zodat ik een beetje uit de wind bleef. Op de heenweg had ik de wind in mijn rug.
Het wandelpad was natter dan de vorige keer; het had een paar dagen terug weer geregend.
Bij een van de boerderijen zag ik dat van de 3 schapen die al weer een paar weken buiten zijn, er een was die een paar lammetjes bij zich had. Al die tijd dat ik ze in de wei zag, vond ik dat ze erg dik waren en ik had al in gedachten gehad dat ze binnen korte tijd lammetjes zouden hebben. (Vandaag zag ik dat de 2 andere schapen ook lammetjes bij zich hadden)
Na 45 minuten was ik weer thuis en ik was nog geen 10 minuten thuis toen de zon tevoorschijn kwam.

Gistermiddag scheen de zon nog steeds en ben ik op de fiets gestapt. De route ging naar de Jezuieten waay.
Het is altijd weer spannend, in de zin van: 'ga ik nog bijzondere dingen zien?'
Aangezien het voorjaar / lente is, zullen er steeds meer jonge dieren te zien zijn. En ik heb ze gezien: lammetjes en geitjes. Verder zag ik dat er 2 ooievaarsnestpalen bemand zijn.
Nadat ik de Jezuieten waay was gepasseerd ben ik via de Pannerdense Waard terug gefietst. 
In een van de weilanden zag ik 2 ooievaars in het gras naar eten zoeken. En ik zag een buizerd op een paalafzetting van een weiland zitten. Het fietspad liep er vlak langs en het viel me op dat deze buizerd vrij lang bleef zitten voordat hij wegvloog. Hij leek niet bang te zijn voor passerende fietsers.

Op de heenweg van mijn fietsronde had ik de wind van achteren en de zon voor me. Aangezien ik geen zonnebril bij me had, was dit enigszins lastig. Op de terugweg was het voor mijn ogen prettiger om niet in de zon te hoeven kijken maar ik had toen wel de wind tegen. Tja, wat is prettiger........ nu moest ik harder trappen.
Ondanks de zonneschijn was het niet warm omdat de wind nog steeds fris was.
Na 1 uur was ik weer thuis en had ik 16 km gefietst.

Hieronder 2 plaatjes van het internet:
jonge geitjes





jonge lammetjes, in de kleur die ik gezien heb.






Geen opmerkingen: