dinsdag 10 april 2018

Groessen

Zondag 8 april was het weer een zonnige lentedag. De temperatuur liep `s middags op tot 21-22 graden en er stond nauwelijks wind. Een heel verschil met de zaterdag ervoor toen ik een fietstocht rondom Culemborg maakte en er een matige wind uit het zuidoosten stond.
Ik had wel spierpijn in mijn bovenbenen van die fietstocht maar vanwege het mooie en warme weer wilde ik er toch even uit gaan. Het zou een korte fietstocht in de buurt worden en ik besloot om naar Groessen te gaan. Op de dijk merkte ik dat er meer mensen met een fietstocht bezig waren.

de Jezuïtenwaay



Toen ik langs De Jezuïtenwaay fietste, zag ik dat de waterplas goed bevolkt werd door verschillende soorten (water)vogels. Hier viel het mij op dat alle fietsers die mij tegemoet reden een peer aan het eten waren. Bijna op het eind van het fietspad zag ik in de weiland 7 campers staan naast het terras van een boerderij annex B&B. In en rond de boerderij waren veel activiteiten zichtbaar.
Dit is precies op de T-splitsing waar ik kan kiezen om links of rechts af te gaan en hier zag ik een aantal kratten met peren staan. Er stond een bord naast met de mededeling dat de peren gratis waren. Het was afkomstig van een fruitteler die blijkbaar teveel peren in voorraad had. Middels dit mooie gebaar deelde hij het uit aan de toeristen in deze streek. Ik heb ook een peer gepakt en het smaakte me goed.
Bij de volgende splitsing, waar het grote standbeeld van de mammoet staat, zag ik een bestelbusje staan en ook weer een aantal kratten met peren en de fruitteler stond er zelf ook.

kunstbeeld de mammoet



Ik fietste nog een eindje verder over de dijk door, tot de plek waar 2 banken staan en je rechtsaf Groessen kan ingaan. Aangezien ik niet zo heel ver wilde gaan fietsen, ben ik hier op de bank gaan zitten. Relaxen in de zon en genieten van het weidse zicht voor mij. In de verte kon ik net de voorbijgaande schepen zien en iets verderop gaat er een pad naar beneden, de Loowaard, waar ik veel mensen met een hond naar toe zag lopen. Hier bevindt zich een waterplas dat in verbinding staat met de Nederrijn; of misschien is het ooit een zandwinningsgebied geweest.

Achter mij waar de straat naar Groessen loopt, hoorde ik regelmatig motoren rijden. Deze mogen niet verder over de dijk en moeten dus door de bebouwde kom van Groessen heen. Niet leuk dat er bij mooi weer zoveel van die ronkende motoren langs de huizen rijden.
Op een gegeven moment viel het mij op dat er steeds groepjes mini Coopers de dijkweg opreden; er bleek een toerrit te zijn voor mini Coopers. Er zaten maar enkele echte mini-Coopers tussen; het merendeel was de nieuwe uitvoering en een aantal van die lelijke uit de kluiten gewassen mini-Coopers. Ik begrijp niet waarom ze mini Cooper worden genoemd

Ik heb bijna een uur op die bank gezeten; mede omdat ik aan de praat raakte met een andere fietser; een meneer uit Huissen die via de pont bij Pannerden was overgestoken en zo een rondje over de dijk maakte.
Tegen 16.00 uur besloot ik om weer op de fiets te stappen en door Groessen heen te fietsen. Ik wilde kijken of het ooievaarsnest bezet is; deze staat naast een woonhuis. En ja hoor, ik zag dat er een ooievaar aan het broeden is. Een eind verder op toen ik alweer bijna bij de dijk was, zag ik bij een boerderij nog een ooievaarspaal staan waar ook een ooievaar lag te broeden.
Leuk om hier in de komende weken nog eens naar toe te fietsen.
Tegen half 5 was ik weer thuis en had ik 18 km gefietst.

Geen opmerkingen: