maandag 15 januari 2018

Pannerden: hoog water

Op zondag 7 januari was het zonnig en helder weer en ongeveer 4 graden. Vergeleken met de zaterdag ervoor stond er vandaag een stevige noordoosten wind die ervoor zorgde dat het kouder aanvoelde dan het werkelijk was.
Ik wilde weer naar het hoge water gaan kijken en deze keer ging de fietstocht naar Pannerden.
Toen ik 14.30 uur over de dijk fietste, viel het mij meteen al op dat het druk was. Ik zag wandelaars, fietsers en opvallend veel auto`s. Na 3 km kon ik gelukkig verder op een stuk dijk waar geen auto`s mogen rijden en kwam de rust terug.

Op de heenweg had ik de koude wind voornamelijk aan de rechterkant van mij en soms iets van schuin achter; afhankelijk van de slingerende dijkweg. Bij de Jezuietenwaay en de stukken weilanden die niet onder water stonden, zag ik grote groepen Kolganzen die in het gras aan het eten waren of aan het rusten. Ik vroeg me af waar de witte Natuurrunderen zouden zijn; ik heb ze tijdens mijn rondrit nergens zien staan.
Op de T-splitsing, ter hoogte van het buitengebied van Groessen, ben ik links af gegaan en iets verder op weer naar links. Vanaf hier zie ik aan de rechterkant de nieuw aangelegde watergeul, die parallel naast het Pannerdens Kanaal loopt. Het is bedoeld als overloop van het overtollige water van het kanaal. Door de komst van deze geul komt het water niet helemaal meer tot aan de rand van het fietspad.
Bij het Kandia Gemaal ben ik van de fiets gestapt om enkele foto`s te maken van het ondergelopen gebied rondom het gemaal. 

Het Kandia Gemaal







Toen ik hierna weer verder fietste merkte ik dat het harder was gaan waaien en het voelde daardoor steeds kouder aan. Doordat de wind nu aan de linkerkant tegen mij aanwaaide en soms ook een beetje schuin voor, voelde de linkerkant van mijn gezicht aan als bevroren.
Ik was blij dat ik bij het kruispunt aankwam en rechtsaf kon slaan, richting de pont tussen Pannerden en Doornenburg. Er stonden veel mensen te wachten voor de oversteek en ik besloot om niet die kant op te gaan maar links het zandpad op te gaan dat direct naast het Pannerdens Kanaal ligt. Ik kwam er achter dat het pad stopt bij een soort van sluisdeuren. Dit is in 2016 gebouwd en in 2017 geopend.

Wat info opgezocht:
Regelwerk Pannerden is van grote betekenis voor de hoogwaterveiligheid in Nederland. Dat komt door de ligging aan het beginpunt van de Nederlandse delta: ingrijpen op deze plek is van grote invloed op de rest van het rivierengebied, van het IJsselmeer in het noorden tot de delta in het westen.
Het regelwerk is 175 meter breed en vijf meter hoog. Door meer of minder betonnen balken in het regelwerk te plaatsen, kan de hoeveelheid water die er bij hoogwater doorheen kan stromen, worden gereguleerd.

Ik kon met mijn fiets niet verder maar ik zag dat je als wandelaar wel verder kan; ik ben hier dus weer omgedraaid. Vervolgens ben ik naar het centrum van Pannerden gefietst en daarna weer in de richting van Zevenaar gegaan. 
Inmiddels was ik behoorlijk verkleumd geraakt terwijl ik net iets langer dan 1 uur buiten was. Mijn handen waren als ijsklompen en mijn gezicht voelde ook al niet al te prettig aan: mijn ogen deden pijn door de koude wind.
Vanaf Pannerden is het nog 25 minuten fietsen en ik was blij dat ik thuis was. In totaal ben ik 1 uur en 20 minuten buiten geweest. Brrrr.

Geen opmerkingen: