Op zondag 7 januari was het zonnig en helder weer en
ongeveer 4 graden. Vergeleken met de zaterdag ervoor stond er vandaag een
stevige noordoosten wind die ervoor zorgde dat het kouder aanvoelde dan het
werkelijk was.
Ik wilde weer naar het hoge water gaan kijken en deze
keer ging de fietstocht naar Pannerden.
Toen ik 14.30 uur over de dijk fietste, viel het mij
meteen al op dat het druk was. Ik zag wandelaars, fietsers en opvallend veel
auto`s. Na 3 km kon ik gelukkig verder op een stuk dijk waar geen auto`s mogen
rijden en kwam de rust terug.
Op de heenweg had ik de koude wind voornamelijk aan de
rechterkant van mij en soms iets van schuin achter; afhankelijk van de
slingerende dijkweg. Bij de Jezuietenwaay en de stukken weilanden die niet
onder water stonden, zag ik grote groepen Kolganzen die in het gras aan het
eten waren of aan het rusten. Ik vroeg me af waar de witte Natuurrunderen
zouden zijn; ik heb ze tijdens mijn rondrit nergens zien staan.
Op de T-splitsing, ter hoogte van het buitengebied van
Groessen, ben ik links af gegaan en iets verder op weer naar links. Vanaf hier
zie ik aan de rechterkant de nieuw aangelegde watergeul, die parallel naast het
Pannerdens Kanaal loopt. Het is bedoeld als overloop van het overtollige water
van het kanaal. Door de komst van deze geul komt het water niet helemaal
meer tot aan de rand van het fietspad.
Bij het Kandia Gemaal ben ik van de fiets gestapt om
enkele foto`s te maken van het ondergelopen gebied rondom het gemaal.
Het Kandia Gemaal
Toen ik hierna weer verder fietste merkte ik dat het harder was gaan waaien en het voelde daardoor steeds kouder aan. Doordat de wind nu aan de
linkerkant tegen mij aanwaaide en soms ook een beetje schuin voor, voelde de
linkerkant van mijn gezicht aan als bevroren.
Ik was blij dat ik bij het kruispunt aankwam en rechtsaf
kon slaan, richting de pont tussen Pannerden en Doornenburg. Er stonden veel
mensen te wachten voor de oversteek en ik besloot om niet die kant op te gaan
maar links het zandpad op te gaan dat direct naast het Pannerdens Kanaal ligt.
Ik kwam er achter dat het pad stopt bij een soort van sluisdeuren. Dit is in 2016
gebouwd en in 2017 geopend.
Wat info opgezocht:
Regelwerk Pannerden
is van grote betekenis voor de hoogwaterveiligheid in Nederland. Dat komt door
de ligging aan het beginpunt van de Nederlandse delta: ingrijpen op deze plek
is van grote invloed op de rest van het rivierengebied, van het IJsselmeer in
het noorden tot de delta in het westen.
Het regelwerk is
175 meter breed en vijf meter hoog. Door meer of minder betonnen balken in het
regelwerk te plaatsen, kan de hoeveelheid water die er bij hoogwater doorheen
kan stromen, worden gereguleerd.
Ik kon met mijn fiets niet verder maar ik zag dat je als
wandelaar wel verder kan; ik ben hier dus weer omgedraaid. Vervolgens ben ik
naar het centrum van Pannerden gefietst en daarna weer in de richting van
Zevenaar gegaan.
Inmiddels was ik behoorlijk verkleumd geraakt terwijl ik net iets langer dan 1 uur
buiten was. Mijn handen waren als ijsklompen en mijn gezicht voelde ook
al niet al te prettig aan: mijn ogen deden pijn door de koude wind.
Vanaf Pannerden
is het nog 25 minuten fietsen en ik was blij dat ik thuis was. In totaal ben ik
1 uur en 20 minuten buiten geweest. Brrrr.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten