zondag 14 januari 2018

Doesburg hoog water

Op zaterdag 6 januari ben ik vanwege het hoge water in Nederland, o.a. van de Rijn, Waal en IJssel naar Doesburg gegaan. Ik ben hier geboren en heb er tot mijn 19e jaar gewoond en ik ken de omgeving goed. Het toeval wilde dat er in het museum De Roode Tooren een tentoonstelling is dat gaat over de IJssel, dus ik kon het een met het ander combineren.

Het was zwaar bewolkt weer en de temperatuur van 6 graden voelde aangenaam, als je goed gekleed was. Er was geen of nauwelijks wind.
Ik begon de wandeling over de kade van het voormalige havengebied, de IJsselkade. Voorbij de niet meer in gebruik zijnde opslagloodsen zijn nieuwe woningen gebouwd. Vanaf hier loopt er een nieuw aangelegde wandelpromenade en men kan kiezen om bovenop of onderlangs te lopen. Het was mooi om over het vele water heen te kijken. Het toeval wilde dat de lucht net wat lichter begon te worden en er enkele lichte gaten tevoorschijn kwamen. En heel voorzichtig kwam er een wazige zon tevoorschijn; dit gaf een mooie glans over het water.

Vanwege het hoge water was het wandelpad dat onderlangs loopt verdwenen en moest ik wel bovenlangs lopen. Ik liep richting de IJsselbrug en passeerde onderweg de brede beige trap waar het water helemaal tegenaan stond.

De IJsselkade 



De IJsselbrug op de achtergrond



Vervolgens moest ik via de straat Contre Escarpe lopen omdat het wandelpad stopte en ik niet onderlangs kon vanwege het hoge water. Vlak voor de aanlegsteiger van de toeristenboten heb ik een panoramafoto gemaakt, van het water en de IJsselbrug erbij.
Hierna ben ik het centrum van Doesburg in gewandeld, richting het Gemeentehuis. Schuin tegenover het Gemeentehuis en net aan de voet van de hoge Martinikerk is het kleine museum te vinden.

Na bijna 45 minuten stond ik weer buiten en wandelde ik door het centrum heen, door smalle straten met mooie kleine woningen en ging ik weer terug naar de IJsselkade. Hier heb ik wederom een aantal foto`s gemaakt en daarna besloot ik naar de ophaalbrug te lopen. Om te zien hoe hard het water door de sluizen dendert.
Bij de sluizen is de aftakking van de IJssel naar de rivier de Oude IJssel, dat naar Laag Keppel en Doetinchem stroomt en dan verder de Achterhoek in.
Het water dat ik zag was smerig bruin en het stroomde inderdaad hard door de sluizen heen.
Toevallig vloog er net een helikopter over het water heen die een zeer grote groep bruine ganzen de stuipen op het lijf joeg. De groep vloog in paniek, vrij laag, over de ophaalbrug heen en ik vreesde onder gescheten te worden. Gelukkig bleef ik schoon. Toen de rust weer terug gekeerd was, ben ik terug gelopen naar mijn auto.

Ter hoogte van het voormalige Gemeentehuis van Angerlo ben ik weer gestopt en heb daar de auto geparkeerd. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de IJssel, in de verte zie je de hoge kerktoren van de Martinikerk in Doesburg, de vrachtschepen die langs varen in de richting van Giesbeek en Westervoort. De weilanden stonden vol met water, bijna tot aan het prikkeldraad toe. En ernaast loopt het fietspad van Doesburg naar Giesbeek. Op deze plek is het mooi om de passerende vrachtschepen te zien en ik heb nogmaals een panoramafoto gemaakt.

de IJssel bij Angerlo



Panorama van de IJssel



1 opmerking:

Marion zei

Mooi geschreven Maya en schitterende foto`s