donderdag 18 augustus 2016

Vierlingsbeek

Op zondag 7 augustus zijn Ibo en ik gaan fietsen in het grensgebied van N.Brabant, Limburg en Duitsland. De fietstocht die ik samen met Ibo had uitgestippeld was ongeveer 45 km. De fietstocht was een rondrit en die begon in Vierlingsbeek.
Het was zonnig en er stond een matige wind uit het zuidwesten, het zou rond de 25 graden kunnen worden. Jammer genoeg begon rond het middaguur de voorspelde bewolking al toe te nemen.

Nadat we Vierlingsbeek uit fietsten, staken we al vrij snel met de pont de Maas over en kwamen we aan in de provincie Limburg. Hierna ging de fietsroute zuidwaarts richting Aijen en daarna passeerden we via de zuidkant het recreatiegebied Reindersmeer. We kwamen langs een heideveld en tot onze verrassing stond de hei al in bloei.
Nadat we langs 3/4 deel van het Reindersmeer hadden gefietst namen Ibo en ik een lunchpauze; lekker aan de waterkant zitten en genieten van het weidse uitzicht. Het grote Reindersmeer had een paar nevengeulen en hier zagen we o.a. een stel zwanen en een aantal waterhoentjes zwemmen.

Ons uitzicht tijdens de lunchpauze:

Na de lunch gingen we door een groter heidegebied heen, eerst er dwars door heen en vervolgens langs de rand ervan. We gingen hierna in de richting van Nieuw Bergen en we fietsten weer door een bosrijk gebied. Onderweg zag ik meerdere keren verschillende soorten paddenstoelen, o.a. de Parasolzwam en de Rode Russula.
Tijdens het fietsen door dit bosgebied, zagen we dat we vlak bij de Duitse grens waren; op een fietsbord zagen we de Duitse plaatsnaam Kevelaer staan

Via het kleine dorp Afferden (Limburg) ging onze fietsroute naar het Nationaal Park Maasduinen. In dit park bevindt zich ook nog een klein heidegebied en hier zagen we onderweg een aantal runderen en even verderop zagen we een kleine groep geiten met bijzonder mooie hoorns. De geiten lagen heerlijk in de schaduw in het zand; de meeste in een zelf gegraven kuil onder een groep bomen.
We hadden bij de ingang van het N.P Maasduinen al op een infobord gelezen over deze geiten, dus het was prettig om ze dan ook tegen te komen.

De geiten onder de bomen:

We merkten in dit park dat we dicht bij een vliegveld waren want we zagen regelmatig duidelijk zichtbaar laagvliegende vliegtuigen over ons heen komen. Het bleek het Duitse vliegveld Airport Weeze te zijn.

Na een rondrit door het mooie park kwamen we weer terug in Afferden en heb ik de plaatsnaambord op de foto gezet. Ik vond het wel grappig om dit te doen omdat er in Gelderland ook een plaats Afferden ligt. En in deze Gelderse Afferden woont familie van mij.
Bij een camping in Afferden zijn Ibo en ik gestopt om er een theepauze te nemen en we besloten om onze fietsroute iets te wijzigen. Aanvankelijk was het de bedoeling om in Boxmeer te eindigen maar qua afstand, gezien vanaf dat we met de pont de Maas weer waren overgestoken, naar het NS treinstation was de lengte net zo ver. We besloten om terug te gaan naar Vierlingsbeek en daar naar het pannenkoekenrestaurant te gaan. In dit restaurant waren we in de ochtend al geweest voor een kop thee.
We zijn langs de Maaskant blijven fietsen en weer terug naar Bergen gegaan; hier gingen we met de pont terug naar het Brabantse land.

Tegen 17.30 uur waren we bij het pannenkoekrestaurant en het was er (nog) heerlijk rustig. Nadat we onze pannenkoek ophadden, zijn we vrij lang blijven natafelen. Dit had een reden: onze trein was namelijk net weg en we moesten 1 uur wachten. Toen wij tegen 18.45 uur weg gingen, begon het net drukker te worden in het pannenkoekrestaurant.
Om 18.50 uur zaten we in de trein en bij thuiskomst zag ik dat we de geplande fietsafstand van 45 km gehaald hadden. Geen extra kilometers gefietst.