maandag 1 augustus 2016

Ootmarsum

Op zondag 24 juli ging de fietstocht naar Ootmarsum. Samen met onze fietsen gingen Ibo en ik met de trein naar Oldenzaal en vanaf hier was er een route uitgestippeld naar Ootmarsum. De planning was een rondrit van ongeveer 45 km.
Het weer was in de ochtend erg vochtig en in de vroege ochtend miezerde het zelfs even. Rond het middaguur brak de zon een beetje door. Later in de middag werd het behoorlijk warm, met een temperatuur oplopend tot ongeveer 27-28 graden.

Tegen half 12 kwamen we aan in Oldenzaal en het 1e fietsknooppunt was snel gevonden. Voordat we begonnen wilden we nog ergens thee gaan drinken, maar dat viel tegen. In het centrum was alles gesloten, pas na 1½ km fietsen konden we onze theepauze houden.
Om 12.15 uur vertrokken we weer en de route ging naar Losser en al snel merkten we dat de weg heel geleidelijk aan omhoog ging. We gingen door een glooiend landschap en het zag er erg mooi uit. We fietsten over vrijliggende fietspaden, afwisselend door open terrein met frisgroene weilanden, tussen maisvelden met hoge maisplanten door, boomrijke gebieden en een enkele keer over het erf van een boerderij.  Door de glooiingen heen zagen we in de verte, goed verscholen tussen de bomenrijen in, af en toe kleine huisjes staan. In een klein bosgebied zag ik al snel een boomstronk met kleine witte zwammen staan. Toen ik afstapte om het beter te bekijken, zag Ibo in het gras een rode paddenstoel staan; deze had ik zelf nog niet gezien. Het bleek een rode Russula te zijn.
Na 1 uur fietsen waren we toe aan de lunchpauze en we vonden een picknicktafel naast het fietspad, ergens tussen fietsknooppunt 50 en 51. De tafel stond in de schaduw maar dat was niet zo erg omdat het inmiddels klammig warm was. Toch zijn we hier niet al te lang blijven zitten omdat er veel muggen waren en die lieten ons niet met rust.

Na de lunch was de afstand naar Ootmarsum nog 10 km; we passeerden aan de westkant de plaatsen Beuningen en Denekamp en via de zuidkant van Tilligte bereikten we Ootmarsum. Tegen 14.00 uur kwamen we aan en zijn Ibo en ik eerst op een bankje gaan zitten dat bij de ingang van het Openlucht Museum staat.
We besloten om vervolgens het Openlucht Museum in te gaan; hier is een overzicht te zien van het Twentse boerenleven van vroeger.
Zie hier voor meer info van het museum: Ontdek het land van Heeren & Boeren
Het terrein was niet al te groot, er stonden verschillende grotere en kleinere typisch Twentse gebouwen, enkele weides met klein dierenspul en bij een van de schuren zagen we een tuin met wilde bloemen en heel veel bijen. We hebben even staan kijken en zagen hoe de bijen hun bijenkasten ingingen die aan de zijkant van het gebouw stonden. Het was interessant en leerzaam om de gebouwen en de inhoud van het Twentse boerenleven te aanschouwen. Op het terras van een van de gebouwen hebben Ibo en ik een theepauze gehouden. Daarna nog een paar dingen bekeken, o.a. een waterrad.
Hieronder een paar grappige exposities in het museum:





Deze liepen buiten:





Na 1½ uur hadden we alles gezien en zijn we het centrum van Ootmarsum ingegaan en bij een glasatelier naar binnen gegaan. Daarna verder door het centrum gelopen en een paar mooie kerken bekeken; alleen maar de buitenkant. In het centrum was het erg druk; het plein rondom een kerk was helemaal vol, ingericht met buitenterrassen van de vele drank-en eetgelegenheden.

Tegen 17.00 uur zijn we weer op onze fietsen gestapt; we moesten nog ongeveer 23 km terug fietsen naar Oldenzaal. Onderweg zouden we wel ergens gaan pauzeren en een hapje eten. We hadden zin in een pannenkoek en dachten dat we op de terugweg wel een  pannenkoekenrestaurant zouden zien, maar jammer genoeg gebeurde dat niet.
Na 5 kwartier fietsen kwamen we in de buurt van de noordkant van Oldenzaal waar we weer in het glooiende landschap kwamen met de hoogteverschillen. Doordat we onderweg geen pauze hadden genomen, werd het mij opeens te veel. Ik had geen kracht meer in mijn benen om verder te fietsen en ik werd lichtelijk onwel. Hierdoor moest ik afstappen om iets te eten en een pakje vruchtensap leeg drinken zou me ook wel weer doen opknappen. Na 15 - 20 minuten ergens op een muurtje in de schaduw te hebben gezeten, kon ik weer verder.

In een buitenwijk van Oldenzaal heb ik een aan iemand gevraagd of er een pannenkoekrestaurant in Oldenzaal te vinden was. Helaas was dit niet het geval, de persoon verwees mij in de richting van Lutte; precies weer de andere kant op. Hier hadden we geen zin in en Ibo en ik zijn toen verder gegaan naar het NS station Oldenzaal; toch nog een afstand van bijna 4 km. Onze fietstocht was inmiddels al ver boven de 45 km gekomen; op de kilometerteller zag ik een dagafstand van 54 km staan. Wel vreemd want op een keer na zijn we nergens 'verkeerd' gereden. Die ene fout was maar een klein stukje van 200 - 250 meter.
In het centrum van Oldenzaal zagen we dat er niet veel eetgelegenheden open waren. Dus we zijn meteen met de trein richting 'huis' gegaan en hebben onze honger gestild met pinda`s. Later bij aankomst in Arnhem hebben Ibo en ik een frietje mayo gekocht. En dat smaakte heerlijk!



Geen opmerkingen: