dinsdag 27 juni 2017

De Hoge Veluwe

Zondag 18 juni zou een warme zondag worden: zonnig met enkele wolkenvelden en een temperatuur van 28 graden. In de vroege ochtend scheen de zon volop, in de loop van de ochtend kwamen er steeds meer wolken waardoor de zon steeds vaker verdween. Gelukkig brak de bewolking in het begin van de middag weer en kwam de zon steeds vaker te voorschijn; en werd het erg warm.

Om half 11 vertrok ik op een witte fiets, eigendom van het park De Hoge Veluwe. Ik wilde naar de Beeldentuin, gelegen bij het Kröller Müllermuseum, een fietsafstand van bijna 6 km en ik volgde route nummer 1. Deze gaat afwisselend door bomenrijk gebied en ik passeerde een aantal keren een open natuurgebied /  heideveld; deze hadden de namen: Westerflier, Eikelkamp, Heidebloem en De Bunt. Dit weet ik omdat ik een plattegrond van het park had gekocht.
Wat me opviel is dat er onderweg op een zanderig dwarspad aan beide kanten een nieuwe rij jonge rode beukenbomen was aangeplant. Was mooi om te zien: ze stonden allemaal kaarsrecht in een rij, aan beide kanten van het zandpad en ook nog aan de linkerkant als aan de rechterkant van mijn fietspad.
Iets voorbij De Bunt staat het Bezoekerscentrum Museonder; ik ben hier even naar de wc gegaan. Bijna 2 km verderop ligt De Beeldentuin; mijn doel was een wandeling te gaan maken langs de kunstwerken die buiten staan.

Tegen half 12 begon ik aan de wandeling; de tuin heeft in het begin meteen al een mooie vijver met een wit draaiend kunstwerk erin. Als je langs de zijkant gaat dan kan je meerdere keren met een trap omhoog, een bosgebied in en hier kom je op verschillende plekken ook kunstwerken tegen. Dit is soms behoorlijk klimmen en de kunst die hier staat, staat er al heel wat jaren want sommige werken zijn voorzien van een groene moslaag. Gelukkig zag ik ook genoeg nieuw materiaal en ik zag dat er op meerdere plekken gekleurde metalen stoelen staan die je als bezoeker zelf ergens neer kan zetten en dan al zittend kan genieten van de kunst.

Een paar kunstwerken bij het paviljoen Aldo v. Eyck





Achterin het park, bij het Aldo v. Eyckpaviljoen ben ik op één van die metalen stoelen gaan zitten om te gaan lunchen. Ik had een mooi uitzicht op een aantal beelden en nadat ik mijn brood op had, merkte ik dat de zon weer vaker door de wolken heen kwam.
Op de terugweg zag ik, behalve de kunstwerken langs het wandelpad, meerdere bloeiende rododendrons en nog wat andere bloeiende bloemsoorten. Bijna vooraan was een nieuw pad naar rechts aangelegd en deze leidde naar een recent aangelegd 'Natuurkunstwerk'. Het was een eiland te midden van zandduinen en op het eiland staat heel opvallend een palmboom. Een eindje verderop zag ik een rij palen staan met goudgele hoofden, van de kunstenaar Jan Fabre. De titel is een leuke woordspeling: 'Hoofdstuk' en ieder hoofdstuk heeft een ander nummer; zo lijkt het net alsof het gaat over een hoofdstuk van een leesboek.
Foto-compilatie van alle koppen, zie de link: Kunst van Jan Fabre: Hoofdstuk 


Tegen 13.30 uur was ik weer terug bij mijn witte fiets en heb ik eerst een pakje sap en een versnapering naar binnen gewerkt want het was inmiddels behoorlijk warm geworden. En ik moest op mijn plattegrond nog bekijken welke fietsroute ik zou nemen. De ene gaat rechts om richting Otterlo langs het Otterlose zand en de andere route gaat de andere kant op, richting de Entree bij Schaarsbergen.
Ik besloot om de route naar Schaarsbergen te nemen, vanwege het natuurgebied Deelense zand en Deelense veld en ook omdat ik halverwege kon afslaan richting de Entree bij Hoenderloo. Ruw geschat zou dit ongeveer 10 - 12 km fietsen zijn.

Het fietspad ging in het 1e stuk door een bomenrijk gebied heen en op een van de omgezaagde boomstammen zag ik een paar grote zwammen zitten; ben even van de fiets afgestapt om deze te fotograferen.
Tijdens het fietsen ging het smalle fietspad meerdere keren behoorlijk omhoog en vooral in de bochten was het uitkijken voor tegenliggers, want deze kwamen vaak met hoge snelheid naar beneden.
Na het bomengebied kwam ik aan bij het struingebied De Pollen. Het was een grote zandvlakte met hoogteverschillen met her en der een vrijstaande boom en ik zag ook behoorlijk wat dode boomstammen al dan niet liggend in het zand. Hier in de open ruimte kon ik de warmte zeer goed voelen en ondanks dat warme zand zag ik dat er op een aantal plekken meerdere mensen in het zand zaten of lagen.

De zandvlakte





Na de zandvlakte kwam ik bij een groengebied met de naam 'Gymnasium' en hierna ging mijn fietsroute naar links. Aan de linkerkant ging ik langs de rand van het 'Deelense zand' en aan de rechterkant fietste ik langs het heidegebied 'Braams veldje' en iets verderop heette het gebied 'Deelense straal'. Hierna ging mijn fietsroute nog een keer naar links en fietste ik nog steeds verder langs het 'Deelense zand' en aan de rechterkant lag het 'Deelense veld'. In dit gebied zag ik in de verte, bij een paar grote bomen, een ree lopen. Ik ben van mijn fiets gestapt en ben hier een tijdje blijven staan om te kijken of de ree langzaam dichterbij zou komen; helaas deed-ie dat niet.

Als je goed kijkt, dan zie je de ree



Bijna aan het eind van het 'Deelense veld' zag ik een afgezet stuk grasgebied, dat vol stond met bloeiende bloemen. Ik ben weer van de fiets gestapt om er naar toe te lopen en ik zag dat er veel bijen op de bloemen zaten; blijkbaar was dat dus voor de bijen aangelegd. Net voordat ik het heideveld verliet zag ik tussen de heidestruiken ook nog iets anders bloeien: zeer kleine roze bloemen. Toen ik daar stond, wist ik niet wat het was maar  nu wel: Dopheide, deze bloeien voordat de heideplanten vanaf half augustus gaan bloeien. Dit bracht me op het idee om hier nog een keer terug te komen, in de 3e of 4e week van augustus als de heide in bloei staat.

Dopheide (heide bewoog nogal door de wind)



Na het 'Deelense veld' kwam ik door een gebied waarin ik veel zwart geblakerde bomen zag; nog steeds restanten van de natuurbrand in het voorjaar van 2016. (of 2015?) Gelukkig was er al weer veel nieuwe 'groene begroeiing' te zien.
Korte tijd later eindigde mijn fietsroute en ik kwam uit bij de fietsenstalling van de witte fietsen, vlak bij de Entree van Hoenderloo. Het was bijna 15.30 uur en ik was blij dat ik terug was. De zonnewarmte en de hoge temperatuur van 28 graden, zorgden ervoor dat ik behoorlijk moe was.
Ik schat dat ik in totaal 16 tot 18 km gefietst heb.

Geen opmerkingen: